WEKO3
アイテム
Webアプリデザインに関する一考察
https://dokkyo.repo.nii.ac.jp/records/395
https://dokkyo.repo.nii.ac.jp/records/395f5af1f31-b537-4ee9-8a7c-6992df1d04d2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-07-10 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Webアプリデザインに関する一考察 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Case Study of Web Application Usability | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ユーザビリティ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教育工学 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ウェブアプリケーション | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | usability | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | educational engineering | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | web application | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
堀江, 郁美
× 堀江, 郁美
× Horie, Ikumi
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究では、学生の自立学習を支援するWebアプリケーションPersonalized Teaching Material Generator(PTMG)のために作成したプロトタイプシステムのユーザビリティデザインに関する考察を行った。このシステムは英話学習の初心者を対象としているため、システムの操作を複雑にして自律学習に悪影響を与えないように、操作、見た目ともにユーザビリティ理論をもとにして、シンプルなサイトデザインを採用した。しかし、シンプルなサイトデザインにも関わらず、操作方法に質問がで、学習を継統する気が出ないなどの声が学生から多数あげられた。そこで、 Webデザイナーと相談し、アプリケーションの機能をほぼそのままにしてカラフルで明るい感じのサイトテザインを採用しシステムデザインの改良を行った。新たなサイトデザインで利用実験を行い、アンケートを取った。新しいデザインは多くの学生に受け入れられ、学生はカラフルで動くキャラクターを好むことがわかった。 | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | In this paper, we developed, investigated, and discussed a new usability design of the prototype system of our proposed web-application named Personalized Teaching Material Generator(PTMG). We had employed a simple web design for novice learners of English who cannot devote their resources to learning a complicated user interface, where the simple web design by the usability theory. However, the students asked many questions about the operations in the system and many of them could not keep their motivation to learn. In order to solve such dissatisfaction of students, we consulted professional web designers and employed a more colorful and brighter web design with keeping the fundamental functions of the system. Then, we investigated the effects of the new design by a questionnaire survey of the students. Many students preferred the new design. Especially, they liked a moving colorful mascot character included in the design. | |||||||||
書誌情報 |
情報学研究 en : Journal of Informatics 号 4, p. 126-131, 発行日 2015-01 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 獨協大学情報学研究所 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2186-7666 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12559097 | |||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 40020326674 | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | 実践論文 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | Case Study Papers | |||||||||
言語 | en |