@article{oai:dokkyo.repo.nii.ac.jp:00000395, author = {堀江, 郁美 and Horie, Ikumi}, issue = {4}, journal = {情報学研究, Journal of Informatics}, month = {Jan}, note = {40020326674, 本研究では、学生の自立学習を支援するWebアプリケーションPersonalized Teaching Material Generator(PTMG)のために作成したプロトタイプシステムのユーザビリティデザインに関する考察を行った。このシステムは英話学習の初心者を対象としているため、システムの操作を複雑にして自律学習に悪影響を与えないように、操作、見た目ともにユーザビリティ理論をもとにして、シンプルなサイトデザインを採用した。しかし、シンプルなサイトデザインにも関わらず、操作方法に質問がで、学習を継統する気が出ないなどの声が学生から多数あげられた。そこで、 Webデザイナーと相談し、アプリケーションの機能をほぼそのままにしてカラフルで明るい感じのサイトテザインを採用しシステムデザインの改良を行った。新たなサイトデザインで利用実験を行い、アンケートを取った。新しいデザインは多くの学生に受け入れられ、学生はカラフルで動くキャラクターを好むことがわかった。, In this paper, we developed, investigated, and discussed a new usability design of the prototype system of our proposed web-application named Personalized Teaching Material Generator(PTMG). We had employed a simple web design for novice learners of English who cannot devote their resources to learning a complicated user interface, where the simple web design by the usability theory. However, the students asked many questions about the operations in the system and many of them could not keep their motivation to learn. In order to solve such dissatisfaction of students, we consulted professional web designers and employed a more colorful and brighter web design with keeping the fundamental functions of the system. Then, we investigated the effects of the new design by a questionnaire survey of the students. Many students preferred the new design. Especially, they liked a moving colorful mascot character included in the design.}, pages = {126--131}, title = {Webアプリデザインに関する一考察}, year = {2015} }