@article{oai:dokkyo.repo.nii.ac.jp:00000399, author = {立田, ルミ and 黄, 海湘 and 和田, 勉 and 佐々木, 整 and Tatsuta, Lumi and Huamng, Haixiang and Wada, BenTsutom and Sasaki, Hitoshi}, issue = {4}, journal = {情報学研究, Journal of Informatics}, month = {Jan}, note = {40020326694, 本稿では、大学における一般情報教育に開して、情報処理学会一般情報教育委員会が出した教育内容指針と、中国における一般情報教育、韓国における一般情報教育、ベトナムにおける一般情報教育の教育指針を比較検討した。2013年には、中国の四川省を調査研究して一般情報教育の教科書を比較検討した。この教科書は、図書館情報学から見た一般情報教育について書かれたものであった。本稿では、コンピュータサイエンスから見た一般情報教育について比較検討した。また、韓国でもコンピュータサイエンスから見た一般情報教育のカリキュラムが発表されており、それについても比較検討を行った。また、2014年11月にベトナム国家大学に調査研究する機会を得て、それについても述ベた。, In this paper, comparison examination of the educational contents indicator which the Information Processing Society of Japan general information board of education took out, and the teaching suggestion of the general information education in China and the general information education in South Korea was carried out about the general information education in a university. Surveillance study of Sichuan in China was carried out in 2013, and comparison examination of the textbook of general information education was carried out. This textbook was written about the general information education seen from library informatics. In this paper, comparison examination was carried out about the general information education seen from computer science. Moreover, the curriculum of the general information education seen from computer science is announced even in South Korea, and comparison examination was performed also about it. Finally, an opportunity to carry out surveillance study is obtained to the Vietnam State University in November2014, and comparison examination of general information education was carried out.}, pages = {140--147}, title = {大学における一般情報教育の国際比較 : 日本、中国、韓国、ベトナム}, year = {2015} }